Daniel Keyes. Gėlės Aldžernonui.

Keyes D. (2009). Gėlės Aldžernonui. Kaunas: Trigrama, 360 p.

Nuo studijų laikų labai nemėgstu psichologijos. Psichologijos teorijų, psichologinių testų, psichologinių išvadų, skirstančių žmones į grupes ir kategorijas. Todėl knyga, žavinti bene visą skaitančią bendruomenę, man buvo nuobodi ir liūdna.

Protiškai atsilikęs Čarlis Gordonas pasirenkamas kandidatu dar neregėtam moksliniam eksperimentui. Po jo labai padidėja Čarlio intelekto koeficientas ir jis tampa netgi protingesnis už eksperimentą sumaniusius mokslininkus. Tačiau niekas nenumanė, kas laukia protingojo Čarlio po eksperimento.

Knygos siužetas paprastas, knyga nedidelė ir gal ir galėtų būti visai įdomi, jei ne rašymo stilius. Įspūdis toks, lyg skaitytum psichologijos vadovėlį. Ne veltui autorius – diplomuotas psichologas. Ir nesvarbu, kad JAV kūrinys pakartotas net 58 kartus (ten juk kiekvienas turi asmeninį psichoterapeutą), jei psichologija, kaip mokslas,  nemielas, nemielas ir pats kūrinys.

O kuo jis gali būti įdomus? Psichologiniais išvedžiojimais? Žmonių žiaurumu? Psichologiniais testais? Na nebent kaip Čarlis juos aprašo:

Bertas labai malonus ir kalba letai kaip panele Kinian prer pamokas aš jas lankau nes juose moko skaititi negabius suaugusius. Jis man paiškino kad če Roro šacho testas. Sake žmones ižiuri rašale paviaiksliukus. Sakau parodikit man kur. Jis neparode tik vis kartojo galvok isivaizduok kat korteleje kažkas pavaizdota. Atsakeu jam kad isivaizduoju rašalo tyškala. Jis papūrte galva vadinasi aš vel prašoveu pro šali. Jis pasake ka jis tau primena isivaizduok kad če kažkas ira. Ilgai sedejeu užsimerkes ir bandžeu isivaizduoti paskui atsakeu kat isivaizduoju buteliuka rašalo išlėta ant blatos korteles. Tada nūlužo jo peštuko galas mes atsistojo ir išejom.

Vargu ar aš išlaikeu ta Roro šacho testa. (psl. 12).

O dar ta liudna nuotaika, neapleidžianti skaitant knygą nuo pirmo iki paskutinio sakinio.

Man 32 metai ir kita mėnesi būs mano gymtadienis. Pasakeu dr Strausui ir prapesoriui Nemurui kat nemoku gerai rašiti bet jis sako kad tai nesvarbu jis sako kad turiu rašiti taip kaip kalbu ir kaip rašau rašinius per paneles Kinian pamokas bikmino mokimo centre protiškai atilikusėms suaugusėms kur aš einu mokitis 3 kartus per savaite kai turiu laisvo laiko. (psl. 9).

Priešingai nei paprastai, filmą šį kartą buvo daug įdomiau žiūrėti, nei skaityti knygą.

Nuobodi ir liūdna knyga, besižavintiems psichologija.

